Mias blogg

Mias blogg

Rakt in i hjärtat

AspergerPosted by Marie Fri, October 22, 2010 13:08:27

Emil och jag satt igår kväll och pratade. Han var orolig för morgondagens (dagens) aktivitet i skolan när alla i hela skolan skulle samlas i gympasalen och sjunga tillsammans.

Han ville veta saker som jag inte kunde svara på. När är det? Hur länge ska jag vara där? Vad ska man göra? Kommer det vara jättemycket barn?

- Mamma, jag pallar inte, det är för jobbigt!

Vad är det då som är så jobbigt tänker du kanske?

Jo för det första bristfällig information. Om Emil ska känna sig trygg i situationen måste han få all information han behöver, och det kunde jag inte ge honom.

Nummer två är att det är något som avviker från hans vanliga dag i skolan. Allt som avviker är jobbigt. Helt ska dagarna vara inrutade på samma sätt, det gör att han känner sig trygg och lugn - han vet vad som ska hända.

Det tredje har att göra med sinnesintryck. För en person med autism, adhd, asperger etc så förekommer det (men inte alltid) att man har en annorlunda perception. Det kan handla om synintryck, hörsel (känslighet för ljud) med mera. Precis hur Emil har det när det gäller perception vet ju inte jag, men jag vet att det är jobbigt för honom när det är mycket människor (som det ju kommer att vara i den här situationen) och att han har en viss känslighet för ljud (vilket troligen också kommer att förekomma när hela skolan ska sjunga tillsammans).

Detta resulterade i att Emil inte ville gå till skolan idag. När jag skulle lämna honom satt han på golvet i korridoren ihopkrupen och vaggade fram och tillbaka (väldigt autistiskt) och sa "jag vill inte sjunga jag vill inte sjunga jag vill inte sjunga" om och om igen.

Jag måste prata med hans personal och förklara att sånt här är jobbigt för honom (även om jag någonstans tycker att de borde förstå det!) samt att jag behöver ha informationen några dagar innan så att jag har en chans att förbereda honom så bra jag bara kan.

Sedan är frågan om man måste utsätta honom för något som är så jobbigt för honom eller om man ska låta honom slippa. Jag är mer för det andra alterntivet. Det är inte värt det om det ger honom så mycket ångest. Det är bara inte det.

Det som gjorde mig så ledsen igår var att Emil avslutade vårt prat med att uttrycka "Allt är jobbigt för mig, skolan är jobbig för mig, hemma är det jobbigt för mig, allt är jobbigt, det vore bättre om jag inte fanns.."

Förstår ni, att vara 6 år snart 7 och känna så. Allt är så jobbigt, och allt blir så fel (konflikter och "skäll" som Emil upplever att han får) att han tycker så. Kanske var det just i stunden, jag vet inte, man han var helt lugn och inte i affekt på något sätt. Det var som ett konstaterande bara.

Om avvikande perception vid autism/asperger saxat från autismforum.se en mycket bra källa:

"Annorlunda sinnesintryck

Många personer med Aspergers syndrom har en annorlunda perception, det vill säga uppfattar och känner av sinnesintryck på ett ovanligt sätt. Vad man är känslig för är dock mycket olika. Vissa vanliga ljud kan uppfattas som något fruktansvärt eller göra ont medan andra ljud kan verka rogivande eller stimulerande.

En del kan tycka att det är extremt obehagligt med starkt ljus. En del personer kan ha svårigheter med känseln vilket kan leda till att man upplever att till exempel kläderna sitter för trångt. Man kan också tycka att fysisk beröring, en klapp på axeln exempelvis, kan vara obehagligt. Många reagerar starkt på vissa lukter och smaker som ibland leder till att man vägrar äta eller till och med vara i närheten av vissa maträtter eller ingredienser. Det finns även de som berättat att de kan känna av och störas av inre organ eller att det gör ont när de klipper sig. Det här kan ibland missuppfattas som symtom på psykos."

  • Comments(0)//miablogg.malmbergarna.se/#post339